loading...

نوشتن نامه

اصول نوشتن نامه و متن

بازدید : 1397
11 زمان : 1399:2

دوست عزيز تصويه ما به شما اين است كه متن مقاله را كامل بخوانيد تا بتوانيد به صورت كاملا اصولي يك نامه دوستانه بنويسيد اما براي راحتي شما چندين نمونه نامه در انتهاي مقاله آورده شده است

صحبت از قالب هاي رسمي و دوستانه به ميان آمد و لازم شد كه خاطر نشان كنيم نامه نيز انواع مختلف دارد.

در واقع شما براي نوشتن نامه يك موضوع انتخاب مي كنيد و اين موضوع شما مخاطب خاص خودش را دارد. در واقع مجموع موضوع و مخاطب خاص نوع نامه را نشان مي دهد.

بعنوان مثال شما مي خواهيد به فردي ابراز عشق كنيد.موضوع نامه ي شما مي شود ” ابراز عشق” .

حال فردي كه قرار است نامه را براي او ارسال كنيد ، كيست؟ . اين شخص را نيز همسرتان در نظر بگيريد .

در اين صورت شما يك نامه ي عاشقانه به همسرتان خواهيد نوشت. اصل مهم در شناخت انواع نامه ، اصول نگارشي نامه است.

زيرا كه پيدا كردن موضوع و شخص آن ، و به مراتب نوع نامه امري سهل است ، اما آنچه كه در نتيجه قرار است براي ما حاصل مي شود ، يادگيري اصول نامه نگاري براي انواع نامه ها است.

ابتدا به امر ما بايد انواع نامه ها را بشناسيم و سپس براي هر كدام اصول مربوط به خودش را ذكر كنيم.در اين مقاله قصد داريم به نامه نگاري دوستانه و اصول نگارش آن بپردازيم.

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم دوستي يكي از موهبت هاي خداوند است. هر آدمي در زندگي نياز به آن دارد كه علاوه بر روابط اجتماعي با همه ي افراد جامعه ، روابطي را نيز مد نظر داشته باشد كه پر از مهر و عاطفه است و در آن حساب اعتماد و همدلي بر همه چيز ارجحيت دارد.

همه ي ما اگر نگاهي به دور و برمان بيندازيم درك مي كنيم كه به چه ميزان دور و برمان پر است از انسان هايي كه به ما مهر و علاقه ي بسيار دارند و به قولي حساب دوستي و رفاقت بين مان جاري است.

مسئله ي مهم تر در دوستي ها و اين رابطه ي رفاقت گونه ، بيان احساسات است.

هنگامي كه ما با كسي حساب و كتاب رفاقت باز مي كنيم ، بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه بيان آن و ابراز علاقه به اين مهر و حس اعتماد ، يكي از مهم ترين كارهايي است كه بايد انجام دهيم.

نوشتن يك نامه ، مي تواند يكي از بهترين راه هاي بيان اين حس باشد.

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم

1) فاصله ها را كم كنيم

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟

اين روزها ، ساز و كار دنياي مدرن ، فاصله ي كلامي ميان آدم ها را زياد كرده است.
اين فاصله ي كلامي به دو صورت ايجاد شده است

نخست اين كه آدم ها كمتر وقت مي كنند ، همديگر را ببيند و طبيعي است كه هنگامي كه انسان هايي كه با هم دوست هستند ، كمتر همديگر را ببيند ، فرصت گفتگو در آنان نيز كمتر است و اين يك خلل عاطفي بين انسانها ايجاد مي كند.

دوم اين كه فاصله ي كلامي منوط به ميزان استفاده از گفتارهاي احساسي است. امروزه تكنولوژي با ما انسان ها كاري كرده است كه گفتن واژه اي چون ” دوستت دارم” ، ” ممنون كه هميشه در هر شرايطي كنار من هستي. ” و يا ” متشكرم رفيق كه به من اعتماد داري. ” قالب ماندگاري اش را از دست داده است

و نهايتا در چند پيام در يكي از شبكه هاي مجازي و يا پيام رسان ها محدود شده است.

اين اتفاقات در دنياي مدرن ناگريز است ، اما خب اين امر نبايد چيزي از محبت بين انسان ها كم كند.

بگذاريد خاطره اي در اين باب بگوييم كه در يكي از دوره هاي آموزش نامه نگاري از زبان يكي از شاگردانم شنيدم. او تعريف مي كرد :

” در دوران تحصيل در دانشگاه ، يك هم كلاسي داشتم كه عينا هم اتاقي من در خوابگاه نيز بود. ما روز و شبمان را با هم مي گذرانديم ، او فوق العاده به من لطف داشت و من هم از چشمانم به او بيشتر اعتماد داشتم.

او عاشق نوشتن بود ، او هميشه يك قلم و كاغذ با خودش داشت و هر چه كه به ذهنش ميرسيد را مي نوشت. اگر بخواهم حقيقتش را بگويم ، كمي به قلم و شيوه ي نگارش او نيز حسوديم مي شد ، اما او واقعا يك نويسنده ي فوق العاده بود.

همانطور كه گفتم ما هر روز و شبمان را با هم مي گذرانديم ، هر روز با هم پياده روي مي كرديم ، با هم حرف مي زديم ، گاها با هم درد و دل مي كرديم و روزگار خوشي داشتيم.

آنچه كه از او خوب در خاطرم مانده است ، نامه هايي بود كه او به من مي داد. يادم است ، هر زمان كه بيرون مي رفتيم ، او برايم خاطره ي آن روز را مي نوشت و انتهايش چند خطي نامه مي نوشت و به من يادگار مي داد و من هميشه تحت تاثير نامه هاي او قرار مي گرفتم و زبانا از او تشكر مي كردم.

سالها گذشت و دانشگاه به اتمام رسيد ، تا اينكه يك روز متوجه شدم او به يكي از كشورهاي همسايه براي كار مهاجرت كرده است. هر چه سعي كردم با او ارتباط بگيرم ، نشد كه نشد. اما هر وقت دلم برايش تنگ مي شد ، هر وقت يادش مي افتادم ، سري به نامه هايش مي زدم و آنها را مرور مي كردم.

آن نامه ها هميشه براي من به يادگار ماند و هميشه نيز با خودم افسوس مي خوردم كه چرا من هيچگاه به نزد او نامه اي نگذاشتم كه او نيز هميشه ياد من باشد.

از آن زمان به اين فكر افتادم كه نامه نويسي را آغاز كنم.

فكر مي كنم كه نامه تنها راهي است كه انسان ها مي توانند عشق و علاقه ي شان را نسبت به يكديگر ، البته بصورت ماندگار ، ابراز كنند . “.

صحبت اين هنرجوي دوره ي نامه نگاري مرا به فكر فرو برد. او راست مي گفت ،
امروزه ما ديگر كمتر مهر و محبت هاي ماندگاري را در اطراف خودمان مي بينيم ، منظور از ماندگاري ، ردي ، نشانه اي ، اثري از رفيق و يا دوستي است كه از او خاطره اي به ذهن داريم و يا او همچنان كنار ماست.

اين روزها ، همه ي مان نهايتا يكي دو پيام در تلگرام و واتس آپ براي هم مي فرستيم و با چند ايموجي جواب مي گيريم ، ولي غافل از آنيم كه اگر تنها چند كلمه ي ديگر با هم حرف بزنيم ، محبت هاي ما به بالاي صفحه مي روند و پس از مدتي حتي ديگر در ياد هيچ كداممان هم نمي ماند.

بنظرم همه ي اين ها ما را قانع مي كند كه نامه بنويسيم ، هنگامي كه نامه مي نويسيم ، اين فرصت را در دست داريم كه يك نشان ماندگار در ذهن عزيزانمان به جاي بگذاريم. يك نامه چندين بار خوانده مي شود.

اگر تا بحال نامه اي دريافت كرده ايد ، مي توانيد به راحتي به اين نكته پي ببريد كه هر نامه را مي توان چندين بار خواند. در شرايط مختلف خواند .

حتي وقتي نامه را مي خوانيم ، دقيقا مي توانيم صداي فردي كه نامه را برايمان نوشته است را مرور كنيم ، و اين خودش كلي از مهرباني و دلتنگي را در انسان ها كم مي كند.

2) ديگر هيچ احساس خجالتي مانع ما نمي شود

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟دليل ديگري كه نامه نوشتن مي تواند براي ما داشته باشد اين است كه :

نامه اين فرصت را به ما ميدهد كه به راحتي ابراز مهر و لطف كنيم و هيچ احساس خجالتي مانع اين ابراز احساسات ما نشود.

مطمئنا براي همه ي ما پيش آمده است كه بخواهيم به كسي ابراز احساسات كنيم و احساس خجالت و يا عدم اعتماد به نفس مانع اين كار شود و احساس كنيم كه ما نمي توانيم چشم در چشم كسي اين كار را انجام دهيم.

از اين رو بهترين كار اين است كه نامه بنويسيم. نامه نوشتن ، اين فرصت را به ما ميدهد كه فكر كنيم ، انتخاب كنيم و به راحتي آنچه كه در دلمان داريم را بنويسيم.

بسياري از ما نسبت به افرادي كه در زندگي خودمان عزيز مي شماريم ، احساس رو در بايستي و يا احساس خجالت داريم و اين باعث مي شود كه فاصله ي ما با آنها به دليل وجود اين حس بسيار زياد شود.

بگذاريد يك مثال برايتان بزنم.

يكي از دوستان صميمي ما در زندگي پدر و مادر ما هستند.

آنها زحمات زيادي پاي ما مي كشند تا اينكه ما در امنيت ذهني و جسمي كامل به رشد بپردازيم و مدارج موفقيت را طي كنيم.

شايد بسياري از نوجوانان و جوانان امروزه قادر به اين امر نباشند كه بطور مستقيم با پدر و مادرشان صحبت كنند و از آنها تشكر كنند.

عده اي از پدر و مادر خجالت مي كشند و احساس مي كنند كه فاصله ي سني مانع از بيان اين حس بصورت بسيار مستقيم است. بسياري ديگر احساس مي كنند كه از بس سر پدر و مادرشان شلوغ است كه فرصت چند كلمه حرف زدن را ندارند و يا اگر بخواهند با آن ها حرف بزنند باعث مزاحمت آنان مي شوند.

هر چند كه اين احساس ، حس نادرستي است و پدر و مادر هميشه براي فرزندش وقت مي گذارد ، اما اگر چنين حس هايي سراغتان آمده است مي توانيد از نامه استفاده كنيد.

در نامه مي توانيد هر آنچه كه در دل داريد را براي آن ها بنويسيد و به آن ها هديه دهيد. مطمئن باشيد كه انها هنگامي كه نامه ي شما را بخوانند هزاران بار ، هزاران بار به جان شما دعا خواهند كرد و مهر و محبت شما در دل آنان هزارباره بيشتر مي شود.

پس نامه نگاري مي تواند موانع احساسي ما را نيز كنار بزند و ما مي توانيم به كمك نامه نگاري تمامي احساسات پنهان دل خودمان را به شخص بگوييم.

3 ) اعتماد به نفس خودمان را زياد كنيم

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟نوشتن نامه ي دوستانه مي تواند اعتماد به نفس ما را زياد كند. باور كردني نيست ، اما اين امر حقيقت دارد.

بنا به گفته ي روانشناسان ، بسياري از افراد جامعه در بيان آنچه كه در ذهن دارند و يا آنچه كه در دلشان احساس مي كنند ، جانبدار هستند.

يعني آن ها نمي توانند دقيقا و مستقيما آنچه را كه به ان فكر مي كنند را بيان كنند و يا آن را ابراز كنند .

به عنوان مثال :

بايد چنين بگوييم كه ، آيا تا بحال شده است كه براي گفتن چند كلمه حرف جدي و يا بيان احساسات زبانتان بگيرد و احساس كنيد كه ديگر نمي توانيد بيش از يكي دو جمله صحبت كنيد؟

آيا در چنين حالتي تجربه ي خشكي دهان و اينكه مدام آب دهن قورت بدهيدو نتوانيد لب از لب باز كنيد ، را داشته ايد؟

بله اين ها همه اتفاقاتي است كه براي همه ي انسان ها مي افتد و ما بايد بعنوان كسي كه به شما آموزش نامه نگاري مي دهيم ، در صادقانه ترين شكل ممكن با شما وارد صحبت شويم.

موردي ديگر مثال مي زنم .

آيا تا بحال شده است كه كلي حرف در ذهنتان آماده كرده باشيد تا به كسي بزنيد ، اما هنگامي كه به او مي رسيد ، حرف هايتان يادتان رفته باشد؟

يا اينكه بعد از اينكه حرف هايتان را زده ايد و از پيش او رفته ايد ، با خود فكر كرده باشيد كه : ” اي واي چرا يادم رفت اين جمله را بگويم؟

كاش آن مسئله را هم گفته بودم؟ “.

بله ، اين ها همه نمونه هايي از مشكلاتي است كه در گفتگوهاي روزمره در ميان انسان ها وجود دارند.

وقتي ما صحبت از مشكل مي كنيم ، حتما براي آن راه حلي وجود دارد. بيشتر اين اتفاقات به دنبال عدم درك صحيح از اعتماد به نفس است.

وقتي شما قرار است حرفي را به كسي بزنيد و روحيه ي خودتان را مي بازيد و دهانتان خشك مي شود ، اين يعني شما به احتمال زياد آنقدر ها خودتان را جدي نگرفته ايد كه به او كلامي را كه بايد و شايد بيان كنيد.

و يا اگر با خودتان حرف آماده مي كنيد تا به يكي از دوستانتان بزنيد ، اين يعني آنچنان به خودتان اهميت نمي دهيد و يا آنچنان اعتماد به نفس نداريد كه بدون آماده كردن حرفي و يا بدون اينكه جمله اي را حفط كنيد ، بتوانيد با او حرف بزنيد و همه ي حرف هايتان را يكجا بيان كنيد.

خب در چنين شرايطي بايد چه كرد ؟ نامه نوشتن ، تنها پاسخ ما به شما است. شما بايد نامه بنويسد. اين روش را تنها ما بعنوان يك نويسنده و مدرس دوره هاي نويسندگي نمي گوييم ، بلكه روانشناسان و انسان شناسان بسياري به اين امر اشاره كرده اند كه نامه نوشتن مي تواند مباني روابط اجتماعي كه نتيجه ي اعتماد به نفس قوي است را براي انسان فراهم كند.

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟پس نوشتن نامه را آغاز كنيد.

وقتي شما كاغذ و قلم جلوي رويتان مي گذاريد و نامه نوشتن را شروع مي كنيد ، اين فرصت را در اختيار داريد كه فكر كنيد.

فكر كردن مي تواند آنچه كه شما در ذهن داريد را بارها اصلاح كنيد. وقتي شما كلمات را بر روي كاغذ ارائه مي كنيد .

آنگاه ذهن شما به بخش هاي ارتباطي مغز شما اين دستور را ميدهد كه هر آنچه كه در اين نامه ذكر شده است را بعنوان بخشي از گفتگوهاي روزانه و مناسبتي ذخيره كند. بدين طريق ، وقتي شما چندين بار نامه نوشتن براي افراد را با اين شيوه تجربه كنيد ، آنگاه خواهيد آموخت كه در موارد مشابه چگونه به راحتي حرف خود را بزنيد.

همچنين نامه نوشتن اين فرصت را به شما مي دهد كه چيزي را از قلم نياندازيد. چرا كه شما براي نامه نوشتن نياز به آن نداريد كه بداهه بنويسيد و يا اينكه سريعا آن را تحويل دهيد.

شما مي توانيد نامه ي تان را بنويسد. مي توانيد آن را بخوانيد. مي توانيد آن را كم كنيد و مي توانيد به آن افزوده كنيد و بدين شكل شما ديگر هيچ وقت نگران حرف هاي نزده ي خود نخواهيد بود.

4) هدفمند باشيم و در وقت صرفه جويي كنيم

در بسياري از مواقع شما صحبتي با يكي از دوستان و يا آشنايان خود داريد كه به درازا مي كشد و يا اينكه شما در شرايطي براي حل يك مشكل با يكي از دوستان خود قرار مي گيريد و او پاسخگوي ديدار شما نيست.

در اين شرايط شما مي توانيد فاصله را كم كرده و زمان براي خود بخريد.

تنها كاري كه شما نياز است انجام دهيد اين است كه بجاي برنامه ريزي و اين در و آن در زدن ، بنشينيد و يك نامه بنويسيد و هر چه كه مي خواهيد بگوييد براي او توضيح دهيد و يا به گوش او برسانيد.

اين كار از چند جهت براي شما مفيد است. نخست اينكه شما اين فرصت را در اختيار داريد كه بسيار نظام مند ، حرف هاي خود را بزنيد .

بعنوان مثال :

فرض را بر اين بگذاريد كه با يكي از دوستان خود دچار سو تفاهمي شده ايد و هر گاه كه شما با او وارد صحبت بر سر آن قضيه مي شويد ، آن قدر حرف هايتان در هم مي پيچيد و پخش و پلا مي شود كه هيچ كدامتان نمي توانيد از آن نتيجه اي بگيريد.

در چنين شرايطي شما مي توانيد يك تريبون اختصاصي و آرام در دست بگيريد و به كمك آن ، حرف هايتان را بزنيد و در عين حال تمام دلايل خود را عرضه كنيد و آنگاه از او بخواهيد كه پاسخ شما را بدهد. اين كار باعث مي شود كه شما هدفمند و نظام مند ، صحبت كرده باشيد و در عين حال نيز ، در زمان خود نيز صرفه جويي كرده باشيد.

منبع : محمدرضا تيموري

منبع : mohamadrezateimouri

دوست عزيز تصويه ما به شما اين است كه متن مقاله را كامل بخوانيد تا بتوانيد به صورت كاملا اصولي يك نامه دوستانه بنويسيد اما براي راحتي شما چندين نمونه نامه در انتهاي مقاله آورده شده است

صحبت از قالب هاي رسمي و دوستانه به ميان آمد و لازم شد كه خاطر نشان كنيم نامه نيز انواع مختلف دارد.

در واقع شما براي نوشتن نامه يك موضوع انتخاب مي كنيد و اين موضوع شما مخاطب خاص خودش را دارد. در واقع مجموع موضوع و مخاطب خاص نوع نامه را نشان مي دهد.

بعنوان مثال شما مي خواهيد به فردي ابراز عشق كنيد.موضوع نامه ي شما مي شود ” ابراز عشق” .

حال فردي كه قرار است نامه را براي او ارسال كنيد ، كيست؟ . اين شخص را نيز همسرتان در نظر بگيريد .

در اين صورت شما يك نامه ي عاشقانه به همسرتان خواهيد نوشت. اصل مهم در شناخت انواع نامه ، اصول نگارشي نامه است.

زيرا كه پيدا كردن موضوع و شخص آن ، و به مراتب نوع نامه امري سهل است ، اما آنچه كه در نتيجه قرار است براي ما حاصل مي شود ، يادگيري اصول نامه نگاري براي انواع نامه ها است.

ابتدا به امر ما بايد انواع نامه ها را بشناسيم و سپس براي هر كدام اصول مربوط به خودش را ذكر كنيم.در اين مقاله قصد داريم به نامه نگاري دوستانه و اصول نگارش آن بپردازيم.

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم دوستي يكي از موهبت هاي خداوند است. هر آدمي در زندگي نياز به آن دارد كه علاوه بر روابط اجتماعي با همه ي افراد جامعه ، روابطي را نيز مد نظر داشته باشد كه پر از مهر و عاطفه است و در آن حساب اعتماد و همدلي بر همه چيز ارجحيت دارد.

همه ي ما اگر نگاهي به دور و برمان بيندازيم درك مي كنيم كه به چه ميزان دور و برمان پر است از انسان هايي كه به ما مهر و علاقه ي بسيار دارند و به قولي حساب دوستي و رفاقت بين مان جاري است.

مسئله ي مهم تر در دوستي ها و اين رابطه ي رفاقت گونه ، بيان احساسات است.

هنگامي كه ما با كسي حساب و كتاب رفاقت باز مي كنيم ، بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه بيان آن و ابراز علاقه به اين مهر و حس اعتماد ، يكي از مهم ترين كارهايي است كه بايد انجام دهيم.

نوشتن يك نامه ، مي تواند يكي از بهترين راه هاي بيان اين حس باشد.

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم

1) فاصله ها را كم كنيم

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟

اين روزها ، ساز و كار دنياي مدرن ، فاصله ي كلامي ميان آدم ها را زياد كرده است.
اين فاصله ي كلامي به دو صورت ايجاد شده است

نخست اين كه آدم ها كمتر وقت مي كنند ، همديگر را ببيند و طبيعي است كه هنگامي كه انسان هايي كه با هم دوست هستند ، كمتر همديگر را ببيند ، فرصت گفتگو در آنان نيز كمتر است و اين يك خلل عاطفي بين انسانها ايجاد مي كند.

دوم اين كه فاصله ي كلامي منوط به ميزان استفاده از گفتارهاي احساسي است. امروزه تكنولوژي با ما انسان ها كاري كرده است كه گفتن واژه اي چون ” دوستت دارم” ، ” ممنون كه هميشه در هر شرايطي كنار من هستي. ” و يا ” متشكرم رفيق كه به من اعتماد داري. ” قالب ماندگاري اش را از دست داده است

و نهايتا در چند پيام در يكي از شبكه هاي مجازي و يا پيام رسان ها محدود شده است.

اين اتفاقات در دنياي مدرن ناگريز است ، اما خب اين امر نبايد چيزي از محبت بين انسان ها كم كند.

بگذاريد خاطره اي در اين باب بگوييم كه در يكي از دوره هاي آموزش نامه نگاري از زبان يكي از شاگردانم شنيدم. او تعريف مي كرد :

” در دوران تحصيل در دانشگاه ، يك هم كلاسي داشتم كه عينا هم اتاقي من در خوابگاه نيز بود. ما روز و شبمان را با هم مي گذرانديم ، او فوق العاده به من لطف داشت و من هم از چشمانم به او بيشتر اعتماد داشتم.

او عاشق نوشتن بود ، او هميشه يك قلم و كاغذ با خودش داشت و هر چه كه به ذهنش ميرسيد را مي نوشت. اگر بخواهم حقيقتش را بگويم ، كمي به قلم و شيوه ي نگارش او نيز حسوديم مي شد ، اما او واقعا يك نويسنده ي فوق العاده بود.

همانطور كه گفتم ما هر روز و شبمان را با هم مي گذرانديم ، هر روز با هم پياده روي مي كرديم ، با هم حرف مي زديم ، گاها با هم درد و دل مي كرديم و روزگار خوشي داشتيم.

آنچه كه از او خوب در خاطرم مانده است ، نامه هايي بود كه او به من مي داد. يادم است ، هر زمان كه بيرون مي رفتيم ، او برايم خاطره ي آن روز را مي نوشت و انتهايش چند خطي نامه مي نوشت و به من يادگار مي داد و من هميشه تحت تاثير نامه هاي او قرار مي گرفتم و زبانا از او تشكر مي كردم.

سالها گذشت و دانشگاه به اتمام رسيد ، تا اينكه يك روز متوجه شدم او به يكي از كشورهاي همسايه براي كار مهاجرت كرده است. هر چه سعي كردم با او ارتباط بگيرم ، نشد كه نشد. اما هر وقت دلم برايش تنگ مي شد ، هر وقت يادش مي افتادم ، سري به نامه هايش مي زدم و آنها را مرور مي كردم.

آن نامه ها هميشه براي من به يادگار ماند و هميشه نيز با خودم افسوس مي خوردم كه چرا من هيچگاه به نزد او نامه اي نگذاشتم كه او نيز هميشه ياد من باشد.

از آن زمان به اين فكر افتادم كه نامه نويسي را آغاز كنم.

فكر مي كنم كه نامه تنها راهي است كه انسان ها مي توانند عشق و علاقه ي شان را نسبت به يكديگر ، البته بصورت ماندگار ، ابراز كنند . “.

صحبت اين هنرجوي دوره ي نامه نگاري مرا به فكر فرو برد. او راست مي گفت ،
امروزه ما ديگر كمتر مهر و محبت هاي ماندگاري را در اطراف خودمان مي بينيم ، منظور از ماندگاري ، ردي ، نشانه اي ، اثري از رفيق و يا دوستي است كه از او خاطره اي به ذهن داريم و يا او همچنان كنار ماست.

اين روزها ، همه ي مان نهايتا يكي دو پيام در تلگرام و واتس آپ براي هم مي فرستيم و با چند ايموجي جواب مي گيريم ، ولي غافل از آنيم كه اگر تنها چند كلمه ي ديگر با هم حرف بزنيم ، محبت هاي ما به بالاي صفحه مي روند و پس از مدتي حتي ديگر در ياد هيچ كداممان هم نمي ماند.

بنظرم همه ي اين ها ما را قانع مي كند كه نامه بنويسيم ، هنگامي كه نامه مي نويسيم ، اين فرصت را در دست داريم كه يك نشان ماندگار در ذهن عزيزانمان به جاي بگذاريم. يك نامه چندين بار خوانده مي شود.

اگر تا بحال نامه اي دريافت كرده ايد ، مي توانيد به راحتي به اين نكته پي ببريد كه هر نامه را مي توان چندين بار خواند. در شرايط مختلف خواند .

حتي وقتي نامه را مي خوانيم ، دقيقا مي توانيم صداي فردي كه نامه را برايمان نوشته است را مرور كنيم ، و اين خودش كلي از مهرباني و دلتنگي را در انسان ها كم مي كند.

2) ديگر هيچ احساس خجالتي مانع ما نمي شود

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟دليل ديگري كه نامه نوشتن مي تواند براي ما داشته باشد اين است كه :

نامه اين فرصت را به ما ميدهد كه به راحتي ابراز مهر و لطف كنيم و هيچ احساس خجالتي مانع اين ابراز احساسات ما نشود.

مطمئنا براي همه ي ما پيش آمده است كه بخواهيم به كسي ابراز احساسات كنيم و احساس خجالت و يا عدم اعتماد به نفس مانع اين كار شود و احساس كنيم كه ما نمي توانيم چشم در چشم كسي اين كار را انجام دهيم.

از اين رو بهترين كار اين است كه نامه بنويسيم. نامه نوشتن ، اين فرصت را به ما ميدهد كه فكر كنيم ، انتخاب كنيم و به راحتي آنچه كه در دلمان داريم را بنويسيم.

بسياري از ما نسبت به افرادي كه در زندگي خودمان عزيز مي شماريم ، احساس رو در بايستي و يا احساس خجالت داريم و اين باعث مي شود كه فاصله ي ما با آنها به دليل وجود اين حس بسيار زياد شود.

بگذاريد يك مثال برايتان بزنم.

يكي از دوستان صميمي ما در زندگي پدر و مادر ما هستند.

آنها زحمات زيادي پاي ما مي كشند تا اينكه ما در امنيت ذهني و جسمي كامل به رشد بپردازيم و مدارج موفقيت را طي كنيم.

شايد بسياري از نوجوانان و جوانان امروزه قادر به اين امر نباشند كه بطور مستقيم با پدر و مادرشان صحبت كنند و از آنها تشكر كنند.

عده اي از پدر و مادر خجالت مي كشند و احساس مي كنند كه فاصله ي سني مانع از بيان اين حس بصورت بسيار مستقيم است. بسياري ديگر احساس مي كنند كه از بس سر پدر و مادرشان شلوغ است كه فرصت چند كلمه حرف زدن را ندارند و يا اگر بخواهند با آن ها حرف بزنند باعث مزاحمت آنان مي شوند.

هر چند كه اين احساس ، حس نادرستي است و پدر و مادر هميشه براي فرزندش وقت مي گذارد ، اما اگر چنين حس هايي سراغتان آمده است مي توانيد از نامه استفاده كنيد.

در نامه مي توانيد هر آنچه كه در دل داريد را براي آن ها بنويسيد و به آن ها هديه دهيد. مطمئن باشيد كه انها هنگامي كه نامه ي شما را بخوانند هزاران بار ، هزاران بار به جان شما دعا خواهند كرد و مهر و محبت شما در دل آنان هزارباره بيشتر مي شود.

پس نامه نگاري مي تواند موانع احساسي ما را نيز كنار بزند و ما مي توانيم به كمك نامه نگاري تمامي احساسات پنهان دل خودمان را به شخص بگوييم.

3 ) اعتماد به نفس خودمان را زياد كنيم

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟نوشتن نامه ي دوستانه مي تواند اعتماد به نفس ما را زياد كند. باور كردني نيست ، اما اين امر حقيقت دارد.

بنا به گفته ي روانشناسان ، بسياري از افراد جامعه در بيان آنچه كه در ذهن دارند و يا آنچه كه در دلشان احساس مي كنند ، جانبدار هستند.

يعني آن ها نمي توانند دقيقا و مستقيما آنچه را كه به ان فكر مي كنند را بيان كنند و يا آن را ابراز كنند .

به عنوان مثال :

بايد چنين بگوييم كه ، آيا تا بحال شده است كه براي گفتن چند كلمه حرف جدي و يا بيان احساسات زبانتان بگيرد و احساس كنيد كه ديگر نمي توانيد بيش از يكي دو جمله صحبت كنيد؟

آيا در چنين حالتي تجربه ي خشكي دهان و اينكه مدام آب دهن قورت بدهيدو نتوانيد لب از لب باز كنيد ، را داشته ايد؟

بله اين ها همه اتفاقاتي است كه براي همه ي انسان ها مي افتد و ما بايد بعنوان كسي كه به شما آموزش نامه نگاري مي دهيم ، در صادقانه ترين شكل ممكن با شما وارد صحبت شويم.

موردي ديگر مثال مي زنم .

آيا تا بحال شده است كه كلي حرف در ذهنتان آماده كرده باشيد تا به كسي بزنيد ، اما هنگامي كه به او مي رسيد ، حرف هايتان يادتان رفته باشد؟

يا اينكه بعد از اينكه حرف هايتان را زده ايد و از پيش او رفته ايد ، با خود فكر كرده باشيد كه : ” اي واي چرا يادم رفت اين جمله را بگويم؟

كاش آن مسئله را هم گفته بودم؟ “.

بله ، اين ها همه نمونه هايي از مشكلاتي است كه در گفتگوهاي روزمره در ميان انسان ها وجود دارند.

وقتي ما صحبت از مشكل مي كنيم ، حتما براي آن راه حلي وجود دارد. بيشتر اين اتفاقات به دنبال عدم درك صحيح از اعتماد به نفس است.

وقتي شما قرار است حرفي را به كسي بزنيد و روحيه ي خودتان را مي بازيد و دهانتان خشك مي شود ، اين يعني شما به احتمال زياد آنقدر ها خودتان را جدي نگرفته ايد كه به او كلامي را كه بايد و شايد بيان كنيد.

و يا اگر با خودتان حرف آماده مي كنيد تا به يكي از دوستانتان بزنيد ، اين يعني آنچنان به خودتان اهميت نمي دهيد و يا آنچنان اعتماد به نفس نداريد كه بدون آماده كردن حرفي و يا بدون اينكه جمله اي را حفط كنيد ، بتوانيد با او حرف بزنيد و همه ي حرف هايتان را يكجا بيان كنيد.

خب در چنين شرايطي بايد چه كرد ؟ نامه نوشتن ، تنها پاسخ ما به شما است. شما بايد نامه بنويسد. اين روش را تنها ما بعنوان يك نويسنده و مدرس دوره هاي نويسندگي نمي گوييم ، بلكه روانشناسان و انسان شناسان بسياري به اين امر اشاره كرده اند كه نامه نوشتن مي تواند مباني روابط اجتماعي كه نتيجه ي اعتماد به نفس قوي است را براي انسان فراهم كند.

چگونه يك نامه دوستانه بنويسيم ؟پس نوشتن نامه را آغاز كنيد.

وقتي شما كاغذ و قلم جلوي رويتان مي گذاريد و نامه نوشتن را شروع مي كنيد ، اين فرصت را در اختيار داريد كه فكر كنيد.

فكر كردن مي تواند آنچه كه شما در ذهن داريد را بارها اصلاح كنيد. وقتي شما كلمات را بر روي كاغذ ارائه مي كنيد .

آنگاه ذهن شما به بخش هاي ارتباطي مغز شما اين دستور را ميدهد كه هر آنچه كه در اين نامه ذكر شده است را بعنوان بخشي از گفتگوهاي روزانه و مناسبتي ذخيره كند. بدين طريق ، وقتي شما چندين بار نامه نوشتن براي افراد را با اين شيوه تجربه كنيد ، آنگاه خواهيد آموخت كه در موارد مشابه چگونه به راحتي حرف خود را بزنيد.

همچنين نامه نوشتن اين فرصت را به شما مي دهد كه چيزي را از قلم نياندازيد. چرا كه شما براي نامه نوشتن نياز به آن نداريد كه بداهه بنويسيد و يا اينكه سريعا آن را تحويل دهيد.

شما مي توانيد نامه ي تان را بنويسد. مي توانيد آن را بخوانيد. مي توانيد آن را كم كنيد و مي توانيد به آن افزوده كنيد و بدين شكل شما ديگر هيچ وقت نگران حرف هاي نزده ي خود نخواهيد بود.

4) هدفمند باشيم و در وقت صرفه جويي كنيم

در بسياري از مواقع شما صحبتي با يكي از دوستان و يا آشنايان خود داريد كه به درازا مي كشد و يا اينكه شما در شرايطي براي حل يك مشكل با يكي از دوستان خود قرار مي گيريد و او پاسخگوي ديدار شما نيست.

در اين شرايط شما مي توانيد فاصله را كم كرده و زمان براي خود بخريد.

تنها كاري كه شما نياز است انجام دهيد اين است كه بجاي برنامه ريزي و اين در و آن در زدن ، بنشينيد و يك نامه بنويسيد و هر چه كه مي خواهيد بگوييد براي او توضيح دهيد و يا به گوش او برسانيد.

اين كار از چند جهت براي شما مفيد است. نخست اينكه شما اين فرصت را در اختيار داريد كه بسيار نظام مند ، حرف هاي خود را بزنيد .

بعنوان مثال :

فرض را بر اين بگذاريد كه با يكي از دوستان خود دچار سو تفاهمي شده ايد و هر گاه كه شما با او وارد صحبت بر سر آن قضيه مي شويد ، آن قدر حرف هايتان در هم مي پيچيد و پخش و پلا مي شود كه هيچ كدامتان نمي توانيد از آن نتيجه اي بگيريد.

در چنين شرايطي شما مي توانيد يك تريبون اختصاصي و آرام در دست بگيريد و به كمك آن ، حرف هايتان را بزنيد و در عين حال تمام دلايل خود را عرضه كنيد و آنگاه از او بخواهيد كه پاسخ شما را بدهد. اين كار باعث مي شود كه شما هدفمند و نظام مند ، صحبت كرده باشيد و در عين حال نيز ، در زمان خود نيز صرفه جويي كرده باشيد.

منبع : محمدرضا تيموري

منبع : mohamadrezateimouri

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 20
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 177
  • بازدید سال : 569
  • بازدید کلی : 10732
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی