loading...

نوشتن نامه

اصول نوشتن نامه و متن

بازدید : 294
11 زمان : 1399:2

چه گوارا و هر آنچه كه بايد از زندگي و آثارش بدانيد

تاريخ نويسندگي ، فراز و نشيب هاي فراواني را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود اين دشت ، نام هايي نهفته است كه هر كدام برگي از هويت و شناسنامه ي نويسندگي در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ي تاريخ زندگاني آنان و سيري در احوالات و آثار آنها ، نمايي هر چند كوتاه و گذرا ، اما عميق و قابل تامل به ما هديه مي كند.در دل هر يك از كلمات آنان ، گنجينه اي از رازها و معاني نهفته است و در پياپي سطور پربار آنان ، رازهايي براي نويسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگي آنان است تا با ذهن و زبان آنان بيش از پيش آشنا شويم و از اين همصحبتي ها خوشه اي چند پي توشه ي نويسندگي خود برداريم.در اين برهه از زمان، دفتر زندگاني ” چه گوارا ” ، نويسنده ي كوبايي و خالق كتاب ” انسان و سوسياليسم” را ورق ميزنيم به اميد آنكه برگي چند به يادگار نصيب دوستداران خود كند.

زندگي نامه

چه گوارا كه نام كامل او ، ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا است ، بيشتر با نام چه گوارا يا اِل‌چه شناخته مي‌شود. او پزشك، چريك، سياست‌مدار، نظريه‌پرداز جنگي و انقلاب ماركسيستي و يكي از شخصيت‌هاي اصلي انقلاب كوبا بوده است. اين كمونيست انقلابي در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ در آرژانتين متولد شد.پدر او ارنستو چه گوارا لينچ و مادرش سليا د لا سرنا اي ليوسا بودند. جد پدري او ، از ثروتمندان امريكاي جنوبي بوده و از طرف ديگر تبار مادرش به آخرين فرماندار اسپانيايي پرو بازمي‌گشت.خانوادهٔ او آرژانتيني با تبار باسك و ايرلندي بودنده اند.چهره و ظاهر او بطور فراگير به عنوان يكي از نمادهاي انقلابي بشر دوستانه و به عنوان يك نشان جهاني شناخته شده در فرهنگ عامه بدل گشته است.روحيه مبارزه در چگوارا هنگامي پديدار شد كه بعنوان يك دانشجوي پزشكي به سراسر امريكاي جنوبي سفر كرد و شاهد فقر و گرسنگي و بيماري مردم ان منطقه بود.چه گوآرا بازي شطرنج را از پدرش آموخت و از نوجواني در مسابقات محلي شركت ميكرد. در دوران بلوغ و در طول زندگي‌اش او علاقه ويژه‌اي به شعر به خصوص آثار پابلو نرودا، جان كيتس،آنتونيو ماچادو، فدريكو گارسيا لوركا، گابريلا ميسترال، سزار والخوو والت ويتمن داشت. كتابخانه گوآرا داراي بيش از ۳۰۰۰ جلد كتاب بود كه به ارنستو اين امكان را مي‌داد تا كتاب خواني مشتاق و همه چيز خوان باشد كه از نويسندگان مورد علاقه او مي‌توان به كارل ماركس، ويليام فالكنر،اميليو سالگاري، آندره ژيد و ژول ورن اشاره كرد. علاوه بر اين از كارهاي نويسندگي نظير جواهر لعل نهرو، آلبر كامو، فرانتس كافكا،ولادمير لنين و ژان پل سارتر و همچنين فريدريش انگلس، آناتول فرانس، اچ. جي. ولز و رابرت فراست لذت مي‌برد.گوارا يكي از اعضاي جنبش 26 ژوئيه ي فيدل كاسترو بود. اين جنبش در سال 1959 قدرت را در كوبا به‌ دست آورد. چه‌گوارا چندين پست مهم در دولت جديد كوبا از جمله سفير، رييس بانك مركزي و وزير صنايع را بر عهده داشت و پس از آن با اميد برانگيختن انقلاب در ديگر كشورها كوبا را ترك كرد. وي ابتدا در سال 1966 به جمهوري دموكراتيك كنگو رفت و سپس به بوليوي سفر كرد.علاوه بر اين او يك نويسنده فعال و خاطره نويس بود، از آثار او مي‌توان به كتاب راهنماي جنگ چريكي يا كتاب پرفروش خاطرات موتور سيكلت كه دربارهٔ سفرهايش با موتور سيكلت در آمريكاي لاتين است، اشاره كرد. چه گوآرا در سال ۱۹۶۵ ميلادي كوبا را به قصد صدور انقلاب كوبا به ديگر كشورها ترك كرد، تلاش او ابتداً در كنگو-كينشازا و سپس دربوليوي ناكام ماند و در نهايت در همان‌جا توسط نيروهاي نظامي بوليوي با كمك سازمان سيا دستگير و به سرعت تيرباران شد.پس از مرگ چه‌گوارا، او به‌عنوان يك تئوريسين، متخصص در فنون جنگي، و جنگ‌آور تبديل به قهرمان جنبش‌هاي انقلابي سوسياليستي در سراسر جهان شد. سال‌ها از محل دفن چه‌گوارا اطلاعي در دست نبود تا اينكه در سال ۱۹۹۵ يك ژنرال بوليويايي كه در عمليات دستگيري او شركت داشت مكان دفن او را كه در كنار باند يك فرودگاه در نزديكي جايي كه در آن به قتل رسيده بود افشا كرد. بقاياي جسد چه‌گوارا در سال ۱۹۹۷ به كوبا انتقال يافت و در سانتا كلارا، شهري كه پيروزي‌هاي زيادي در جريان جنگ‌هاي انقلابي كوبا كسب كرده بود دفن شد و بناي يادبودي نيز به افتخار او ساخته شد.

آثار

و …

مروري بر آثار و انديشه ها

چهره اي كه از چه گوارا در ذهن عامه ي مردم به جاي مانده است ، چهره ي يك مبارز سياستمدار است كه در انقلاب كوبا نقش فراواني داشته است و تاثيرات زيادي نيز بر انديشه هاي انقلابي در تمام دنيا داشته است. اما شايد باور كردني نباشد كه ارنست چه گوارا يكي از نويسنده هاي نامي و طراز اول در زمينه ي سفرنامه نويسي و همچنين علوم سياسي مي باشد. ارنست چه گوارا به واسطه ي حضور در جنگ هاي بسيار و همچنين رشته ي دانشگاهيش يعني پزشكي با مسائل بسيار زيادي از زندگي مردم آشنا شده است كه هر كدام از اين مسائل به تنهايي قدرت آن را دارند كه بتوان از دل آنان نوشته هاي بسيار عميقي بيرون كشيد. جهان بيني ارنست چه گوارا كه در خلال زندگي سخت و مبارزات شديد او بدست آمده ، نتيجتا به كتاب هايي منتهي شده است كه علاوه بر بازخوردهاي جهاني ، داراي ارزش هاي ادبي بسيار است. در بازار كتاب ايران ، آثار كمي از چه گوارا موحود است ، اما همين آثار كم مي تواند مقياس خوبي براي صحبت در باب اين بزرگمرد حوزه هاي سياسي و اجتماعي باشد.همانطور كه در بخش زندگي نامه ي ارنست چه گوارا مطالعه كرده ايد ، او در خلال ديدارهايي كه به عنوان يك پزشك از سر تا سر آمريكا داشته است ، دچار يك تفكر انقلابي شده است، چرا كه او در خلال اين سفرها بسيار فقر و فحشا و بدبختي هاي مردم را ديده و اين حجم از نابساماني ها در دنيا دل او را به درد آورده و اين امر باعث شده است كه او به فكر ايجاد يك تغيير در جوامع مطلوم بيافتد. از اين رو كوبا نخستن مقصد او بوده است. او دلاوري هاي بسيار كرده است و در ميان تمامي جنگ هاي خود درس هاي بزرگي از زندگي دريافت كرده كه همه ي آنان را در كتاب هاي خود منعكس كرده است. از سوي ديگر ، او علاوه بر نوشتن سفرنامه ها ، به جستارهايي در باب تاريخ و سياست نيز پرداخته است. او به عنوان يك تئوريسين سياسي شناخته مي شده است و كتابهاي بسياري را در باب اين موضوع نوشته است. نوشته هاي او امروزه بعنوان يك منبع از تفكرات آزادي خواهان تدريس مي شود و مورد بررسي قرار مي گيرد. اما آنچه كه بيشتر از هر مطلبي در دل نوشته هاي او مشاهده مي شود اين است كه بشر براي رسيدن به آزادي بايد تاوان دهد. آزادي هر چند كه يك گرفتاري شخصي نيست و كاملا بر انسان تحميل مي شود اما در اين ميان رهايي از اسارت ها هيچگاه بدون تلاش امكان پذير نيست و چه گوارا نيز تمام سعي خود را بر آن دارد كه در مسير آزادي و آزاد انديشيدن مخاطبانش را ياري دهد. چه گوارا شماي يك نويسنده ي آزاد انديش و نماد يك انسان متفكر و جنگجو است.

در زير بخش هايي از كتاب ” رفيق ، زندگي و مرگ ” اثر ارنست چه گوارا را با هم مطالعه مي كنيم.

  • چه گوارا در نامه خداحافظي اش كه با لحني تلخ و مرموز خطاب به والدينش نوشته، با كلمات روشن و واضحي به اين ويژگي خود اشاره كرده است: قدرت اراده اي كه من با دقتِ يك هنرمند آن را صيقل و جلا داده ام بر پاهاي ضعيف و ريه هاي خسته ام فايق خواهد آمد.
  • او از دوران جواني كه در كوردووا راگبي بازي مي كرد تا زمان اعدامش در جنگل هاي بوليوي هميشه بر اين باور بود كه با صرف خواستن و اراده كردن مي تواند به هرچيزي دست يابد. از نظر او هيچ مانعي، هرچقدر هم بزرگ، تاب ايستادگي در برابر قدرت اراده اش را نداشت.
  • اگر يك نفر وجود داشت كه معتقد بود صرف خواشتنِ دنيا كافي است تا دنيا مال او شود – و اين گونه هم شد – اين فرد چه گوارا بود. و اگر زماني در تاريخ وجود داشت كه ميليون ها نفر اين گونه مي انديشيدند، اين زمان دهه شصت ميلادي بود.
  • سليا در مورد بيماري پسرش احساس گناه مي كرد و همين احساس زجر و گناه باعث شد تا وي همه عشق و توجه خود را به پاي پسرش بريزد. به اين ترتيب رابطه اي ناگسستني مبتني بر عشق و فداكاري ميان مادر و پسر شكل گرفت. چه گوارا تحت مراقبت هاي دائمي مادرش ساخته و از ديگران متمايز شد. اين تمايز به حدي زياد بود كه دوستان و آشنايان خانواده كه او را از كودكي مي شناختند از مشاهده تفاوت هاي رفتاري و فيزكي فاحش او با برادرها و خواهرهايش متعجب مي شدند.
  • اين پسر مبتلا به آسم ساعات طولاني را در رختخواب صرف عشق سوزانش به مطالعه كتاب ها و ادبيات مي كرد. او همه كتاب هاي كلاسيك كودكان را مي بلعيد: رمان هاي حادثه اي الكساندر دوما، رابرت لويي استيونسن، آناتول فرانس، جك لندن، ژول ورن، و اميليو سالگاري. اما او همچنين سروانتس، آناتول فرانس، پابلو نرودا و اوراسيوكيروگا و نيز شعراي اسپانيايي ماچادو و گارسيالوركا را كشف كرد.
  • چه گوارا تا آخر عمر خويش اين ظاهر نامرتب و شلخته را حفظ كرد. مردي كه جذابيت فيزيكي، لبخند و ژست هايش ميليون ها نفر را مسحور وي ساخت، هرگز كوچكترين اهميتي به شيوه لباس پوشيدن خود نمي داد.
  • او (چه گوارا) مردي بود كه رهبري كردن در نبرد را دوست داشت. او همچنين دوست داشت كه الگوي ديگران باشد. او هرگز به زير دستانش نمي گفت برويد جلو و بجنگيد، بلكه هميشه ميگفت دنبال من بياييد و بجنگيد.
  • چه همكاري خود را با رهبر آينده كوبا به عنوان يك پزشك معمولي آغاز كرد، به عنوان يك خارجي آواره كه هيچ تجربه نظامي و سياسي قبلي نداشت. اما همين فرد طي زمان نسبتا كوتاهي مبدل به سومين چهره شاخص انقلاب حماسي كوبا شد.
  • چه درباره سفرش به ژاپن نوشت: ‘ما بايد هميشه به خاطر داشته باشيم كه داشتن عزم و اراده در دنياي امروز اهميتش بيشتر از داشتن مواد خام است. هيچ دليلي وجود ندارد كه كشور ما قادر به توسعه صنايع آهن و فولادش نباشد.’ از نظر چه راز موفقيت اقتصادي ژاپن در قدرت اراده مردم اين كشور بود.
  • من يكشنبه گذشته براي كار داوطلبانه رفتم و وقتم تلف شد! و در آنجا اتفاقي رخ داد كه قبلا هرگز در حين كار داوطلبانه برايم رخ نداده بود: هر ۱۵ دقيقه يك بار به ساعتم نگاه مي كردم تا ببينم ساعات كاري ام چه موقع به پايان مي رسد تا بتوانم زودتر محل را ترك كنم، دليلش هم اين بود كه اين كار برايم بي معنا شده بود.
  • آخرين حرف هاي چه گوارا قبل از اعدامش به اين شرح بود: مي دانم قصد كشتن مرا داريد، من نبايد هرگز زنده به دست شما مي افتادم. به فيدل بگوييد كه اين شكست به معناي پايان يافتن انقلاب نيست، انقلاب در جاي ديگري پيروز خواهد شد. به همسرم بگوييد كه اين ماجرا را فراموش كند، دوباره ازدواج كند و شاد باشد، و مواظب باشد كه بچه ها در تحصلاتشان موفق باشند. از سربازان جوخه تيرباران بخواهيد كه خوب هدف گيري بكنند.
مطلب پيشنهادي : ضيا موحد و هر آنچه كه بايد از زندگي و آثارش بدانيد

هدف چيست : https://mohamadrezateimouri.com/what-is-the-goal/

چه گوارا و هر آنچه كه بايد از زندگي و آثارش بدانيد

تاريخ نويسندگي ، فراز و نشيب هاي فراواني را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود اين دشت ، نام هايي نهفته است كه هر كدام برگي از هويت و شناسنامه ي نويسندگي در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ي تاريخ زندگاني آنان و سيري در احوالات و آثار آنها ، نمايي هر چند كوتاه و گذرا ، اما عميق و قابل تامل به ما هديه مي كند.در دل هر يك از كلمات آنان ، گنجينه اي از رازها و معاني نهفته است و در پياپي سطور پربار آنان ، رازهايي براي نويسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگي آنان است تا با ذهن و زبان آنان بيش از پيش آشنا شويم و از اين همصحبتي ها خوشه اي چند پي توشه ي نويسندگي خود برداريم.در اين برهه از زمان، دفتر زندگاني ” چه گوارا ” ، نويسنده ي كوبايي و خالق كتاب ” انسان و سوسياليسم” را ورق ميزنيم به اميد آنكه برگي چند به يادگار نصيب دوستداران خود كند.

زندگي نامه

چه گوارا كه نام كامل او ، ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا است ، بيشتر با نام چه گوارا يا اِل‌چه شناخته مي‌شود. او پزشك، چريك، سياست‌مدار، نظريه‌پرداز جنگي و انقلاب ماركسيستي و يكي از شخصيت‌هاي اصلي انقلاب كوبا بوده است. اين كمونيست انقلابي در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ در آرژانتين متولد شد.پدر او ارنستو چه گوارا لينچ و مادرش سليا د لا سرنا اي ليوسا بودند. جد پدري او ، از ثروتمندان امريكاي جنوبي بوده و از طرف ديگر تبار مادرش به آخرين فرماندار اسپانيايي پرو بازمي‌گشت.خانوادهٔ او آرژانتيني با تبار باسك و ايرلندي بودنده اند.چهره و ظاهر او بطور فراگير به عنوان يكي از نمادهاي انقلابي بشر دوستانه و به عنوان يك نشان جهاني شناخته شده در فرهنگ عامه بدل گشته است.روحيه مبارزه در چگوارا هنگامي پديدار شد كه بعنوان يك دانشجوي پزشكي به سراسر امريكاي جنوبي سفر كرد و شاهد فقر و گرسنگي و بيماري مردم ان منطقه بود.چه گوآرا بازي شطرنج را از پدرش آموخت و از نوجواني در مسابقات محلي شركت ميكرد. در دوران بلوغ و در طول زندگي‌اش او علاقه ويژه‌اي به شعر به خصوص آثار پابلو نرودا، جان كيتس،آنتونيو ماچادو، فدريكو گارسيا لوركا، گابريلا ميسترال، سزار والخوو والت ويتمن داشت. كتابخانه گوآرا داراي بيش از ۳۰۰۰ جلد كتاب بود كه به ارنستو اين امكان را مي‌داد تا كتاب خواني مشتاق و همه چيز خوان باشد كه از نويسندگان مورد علاقه او مي‌توان به كارل ماركس، ويليام فالكنر،اميليو سالگاري، آندره ژيد و ژول ورن اشاره كرد. علاوه بر اين از كارهاي نويسندگي نظير جواهر لعل نهرو، آلبر كامو، فرانتس كافكا،ولادمير لنين و ژان پل سارتر و همچنين فريدريش انگلس، آناتول فرانس، اچ. جي. ولز و رابرت فراست لذت مي‌برد.گوارا يكي از اعضاي جنبش 26 ژوئيه ي فيدل كاسترو بود. اين جنبش در سال 1959 قدرت را در كوبا به‌ دست آورد. چه‌گوارا چندين پست مهم در دولت جديد كوبا از جمله سفير، رييس بانك مركزي و وزير صنايع را بر عهده داشت و پس از آن با اميد برانگيختن انقلاب در ديگر كشورها كوبا را ترك كرد. وي ابتدا در سال 1966 به جمهوري دموكراتيك كنگو رفت و سپس به بوليوي سفر كرد.علاوه بر اين او يك نويسنده فعال و خاطره نويس بود، از آثار او مي‌توان به كتاب راهنماي جنگ چريكي يا كتاب پرفروش خاطرات موتور سيكلت كه دربارهٔ سفرهايش با موتور سيكلت در آمريكاي لاتين است، اشاره كرد. چه گوآرا در سال ۱۹۶۵ ميلادي كوبا را به قصد صدور انقلاب كوبا به ديگر كشورها ترك كرد، تلاش او ابتداً در كنگو-كينشازا و سپس دربوليوي ناكام ماند و در نهايت در همان‌جا توسط نيروهاي نظامي بوليوي با كمك سازمان سيا دستگير و به سرعت تيرباران شد.پس از مرگ چه‌گوارا، او به‌عنوان يك تئوريسين، متخصص در فنون جنگي، و جنگ‌آور تبديل به قهرمان جنبش‌هاي انقلابي سوسياليستي در سراسر جهان شد. سال‌ها از محل دفن چه‌گوارا اطلاعي در دست نبود تا اينكه در سال ۱۹۹۵ يك ژنرال بوليويايي كه در عمليات دستگيري او شركت داشت مكان دفن او را كه در كنار باند يك فرودگاه در نزديكي جايي كه در آن به قتل رسيده بود افشا كرد. بقاياي جسد چه‌گوارا در سال ۱۹۹۷ به كوبا انتقال يافت و در سانتا كلارا، شهري كه پيروزي‌هاي زيادي در جريان جنگ‌هاي انقلابي كوبا كسب كرده بود دفن شد و بناي يادبودي نيز به افتخار او ساخته شد.

آثار

و …

مروري بر آثار و انديشه ها

چهره اي كه از چه گوارا در ذهن عامه ي مردم به جاي مانده است ، چهره ي يك مبارز سياستمدار است كه در انقلاب كوبا نقش فراواني داشته است و تاثيرات زيادي نيز بر انديشه هاي انقلابي در تمام دنيا داشته است. اما شايد باور كردني نباشد كه ارنست چه گوارا يكي از نويسنده هاي نامي و طراز اول در زمينه ي سفرنامه نويسي و همچنين علوم سياسي مي باشد. ارنست چه گوارا به واسطه ي حضور در جنگ هاي بسيار و همچنين رشته ي دانشگاهيش يعني پزشكي با مسائل بسيار زيادي از زندگي مردم آشنا شده است كه هر كدام از اين مسائل به تنهايي قدرت آن را دارند كه بتوان از دل آنان نوشته هاي بسيار عميقي بيرون كشيد. جهان بيني ارنست چه گوارا كه در خلال زندگي سخت و مبارزات شديد او بدست آمده ، نتيجتا به كتاب هايي منتهي شده است كه علاوه بر بازخوردهاي جهاني ، داراي ارزش هاي ادبي بسيار است. در بازار كتاب ايران ، آثار كمي از چه گوارا موحود است ، اما همين آثار كم مي تواند مقياس خوبي براي صحبت در باب اين بزرگمرد حوزه هاي سياسي و اجتماعي باشد.همانطور كه در بخش زندگي نامه ي ارنست چه گوارا مطالعه كرده ايد ، او در خلال ديدارهايي كه به عنوان يك پزشك از سر تا سر آمريكا داشته است ، دچار يك تفكر انقلابي شده است، چرا كه او در خلال اين سفرها بسيار فقر و فحشا و بدبختي هاي مردم را ديده و اين حجم از نابساماني ها در دنيا دل او را به درد آورده و اين امر باعث شده است كه او به فكر ايجاد يك تغيير در جوامع مطلوم بيافتد. از اين رو كوبا نخستن مقصد او بوده است. او دلاوري هاي بسيار كرده است و در ميان تمامي جنگ هاي خود درس هاي بزرگي از زندگي دريافت كرده كه همه ي آنان را در كتاب هاي خود منعكس كرده است. از سوي ديگر ، او علاوه بر نوشتن سفرنامه ها ، به جستارهايي در باب تاريخ و سياست نيز پرداخته است. او به عنوان يك تئوريسين سياسي شناخته مي شده است و كتابهاي بسياري را در باب اين موضوع نوشته است. نوشته هاي او امروزه بعنوان يك منبع از تفكرات آزادي خواهان تدريس مي شود و مورد بررسي قرار مي گيرد. اما آنچه كه بيشتر از هر مطلبي در دل نوشته هاي او مشاهده مي شود اين است كه بشر براي رسيدن به آزادي بايد تاوان دهد. آزادي هر چند كه يك گرفتاري شخصي نيست و كاملا بر انسان تحميل مي شود اما در اين ميان رهايي از اسارت ها هيچگاه بدون تلاش امكان پذير نيست و چه گوارا نيز تمام سعي خود را بر آن دارد كه در مسير آزادي و آزاد انديشيدن مخاطبانش را ياري دهد. چه گوارا شماي يك نويسنده ي آزاد انديش و نماد يك انسان متفكر و جنگجو است.

در زير بخش هايي از كتاب ” رفيق ، زندگي و مرگ ” اثر ارنست چه گوارا را با هم مطالعه مي كنيم.

  • چه گوارا در نامه خداحافظي اش كه با لحني تلخ و مرموز خطاب به والدينش نوشته، با كلمات روشن و واضحي به اين ويژگي خود اشاره كرده است: قدرت اراده اي كه من با دقتِ يك هنرمند آن را صيقل و جلا داده ام بر پاهاي ضعيف و ريه هاي خسته ام فايق خواهد آمد.
  • او از دوران جواني كه در كوردووا راگبي بازي مي كرد تا زمان اعدامش در جنگل هاي بوليوي هميشه بر اين باور بود كه با صرف خواستن و اراده كردن مي تواند به هرچيزي دست يابد. از نظر او هيچ مانعي، هرچقدر هم بزرگ، تاب ايستادگي در برابر قدرت اراده اش را نداشت.
  • اگر يك نفر وجود داشت كه معتقد بود صرف خواشتنِ دنيا كافي است تا دنيا مال او شود – و اين گونه هم شد – اين فرد چه گوارا بود. و اگر زماني در تاريخ وجود داشت كه ميليون ها نفر اين گونه مي انديشيدند، اين زمان دهه شصت ميلادي بود.
  • سليا در مورد بيماري پسرش احساس گناه مي كرد و همين احساس زجر و گناه باعث شد تا وي همه عشق و توجه خود را به پاي پسرش بريزد. به اين ترتيب رابطه اي ناگسستني مبتني بر عشق و فداكاري ميان مادر و پسر شكل گرفت. چه گوارا تحت مراقبت هاي دائمي مادرش ساخته و از ديگران متمايز شد. اين تمايز به حدي زياد بود كه دوستان و آشنايان خانواده كه او را از كودكي مي شناختند از مشاهده تفاوت هاي رفتاري و فيزكي فاحش او با برادرها و خواهرهايش متعجب مي شدند.
  • اين پسر مبتلا به آسم ساعات طولاني را در رختخواب صرف عشق سوزانش به مطالعه كتاب ها و ادبيات مي كرد. او همه كتاب هاي كلاسيك كودكان را مي بلعيد: رمان هاي حادثه اي الكساندر دوما، رابرت لويي استيونسن، آناتول فرانس، جك لندن، ژول ورن، و اميليو سالگاري. اما او همچنين سروانتس، آناتول فرانس، پابلو نرودا و اوراسيوكيروگا و نيز شعراي اسپانيايي ماچادو و گارسيالوركا را كشف كرد.
  • چه گوارا تا آخر عمر خويش اين ظاهر نامرتب و شلخته را حفظ كرد. مردي كه جذابيت فيزيكي، لبخند و ژست هايش ميليون ها نفر را مسحور وي ساخت، هرگز كوچكترين اهميتي به شيوه لباس پوشيدن خود نمي داد.
  • او (چه گوارا) مردي بود كه رهبري كردن در نبرد را دوست داشت. او همچنين دوست داشت كه الگوي ديگران باشد. او هرگز به زير دستانش نمي گفت برويد جلو و بجنگيد، بلكه هميشه ميگفت دنبال من بياييد و بجنگيد.
  • چه همكاري خود را با رهبر آينده كوبا به عنوان يك پزشك معمولي آغاز كرد، به عنوان يك خارجي آواره كه هيچ تجربه نظامي و سياسي قبلي نداشت. اما همين فرد طي زمان نسبتا كوتاهي مبدل به سومين چهره شاخص انقلاب حماسي كوبا شد.
  • چه درباره سفرش به ژاپن نوشت: ‘ما بايد هميشه به خاطر داشته باشيم كه داشتن عزم و اراده در دنياي امروز اهميتش بيشتر از داشتن مواد خام است. هيچ دليلي وجود ندارد كه كشور ما قادر به توسعه صنايع آهن و فولادش نباشد.’ از نظر چه راز موفقيت اقتصادي ژاپن در قدرت اراده مردم اين كشور بود.
  • من يكشنبه گذشته براي كار داوطلبانه رفتم و وقتم تلف شد! و در آنجا اتفاقي رخ داد كه قبلا هرگز در حين كار داوطلبانه برايم رخ نداده بود: هر ۱۵ دقيقه يك بار به ساعتم نگاه مي كردم تا ببينم ساعات كاري ام چه موقع به پايان مي رسد تا بتوانم زودتر محل را ترك كنم، دليلش هم اين بود كه اين كار برايم بي معنا شده بود.
  • آخرين حرف هاي چه گوارا قبل از اعدامش به اين شرح بود: مي دانم قصد كشتن مرا داريد، من نبايد هرگز زنده به دست شما مي افتادم. به فيدل بگوييد كه اين شكست به معناي پايان يافتن انقلاب نيست، انقلاب در جاي ديگري پيروز خواهد شد. به همسرم بگوييد كه اين ماجرا را فراموش كند، دوباره ازدواج كند و شاد باشد، و مواظب باشد كه بچه ها در تحصلاتشان موفق باشند. از سربازان جوخه تيرباران بخواهيد كه خوب هدف گيري بكنند.
مطلب پيشنهادي : ضيا موحد و هر آنچه كه بايد از زندگي و آثارش بدانيد

هدف چيست : https://mohamadrezateimouri.com/what-is-the-goal/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 169
  • بازدید سال : 561
  • بازدید کلی : 10724
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی